Materiał Partnera

Awionika pokładowa – do czego służy i z czego się składa?

Awionika pokładowa – do czego służy i z czego się składa?

Awionika pokładowa to bardzo ważne wyposażenie każdego samolotu — zarówno cywilnego, jak i wojskowego. Rozwój elektroniki samolotowej wraz z jej rozmieszeniem na pokładzie ma kluczowe znaczenie dla pracy pilotów. Przede wszystkim zapewnia im to odpowiednią swobodę i pozwala odnaleźć niezbędne funkcje na pulpicie maszyny. Na mocy przepisów stosuje się unijny system, który dokładnie określa nowe standardy.

 

Elementy awioniki pokładowej

 

Pod pojęciem awioniki samolotowej kryje się wiele elementów, których rozwój w znaczącym stopniu wpływa na jakość lotu oraz sposób pilotażu. Dobór właściwego wyposażenia maszyny jest jedną z najważniejszych kwestii. Inaczej wygląda on w maszynach cywilnych, a inaczej w wojskowych.

 

- Na awionikę pokładową składa się wiele mniejszych systemów, które dopiero razem tworzą niezawodny pulpit sterowania statkiem powietrznym. Niezwykle istotna jest kompatybilność poszczególnych części, co gwarantuje bezpieczne sterowanie maszyną – wyjaśnia specjalista z firmy Forcepol sp. z o.o..

 

W kokpicie każdego samolotu wojskowego oraz cywilnego podstawą są zegary pokładowe, czy kompasy. Oprócz nich nie powinno jednak zabraknąć takich elementów awioniki jak:

  • prędkościomierz,
  • wariometr,
  • wysokościomierz,
  • sztuczny horyzont,
  • żyrokompasy,
  • zakrętomierze.

 

Nie bez znaczenia są również akcelerometry, wskaźniki temperatury zewnętrznej, czy wskaźniki położenia klap.

 

Prędkościomierz i sztuczny horyzont — podstawa w kokpicie samolotu

 

Prędkościomierze w maszynach latających pozwalają określić tempo poruszania się samolotu. Odczyt uzyskuje się przez ustalenie ciśnienia, jakie napiera na samolot. Ten element awioniki pozwala pilotom ustalić prędkość podczas startu, lotu oraz lądowania.

 

W warunkach nocnych niezastąpiony podczas prowadzenia maszyny jest natomiast sztuczny horyzont. Odczyty, które uzyskuje się dzięki niemu pozwalają pilotowi na prawidłowe kierowanie samolotem w sytuacji, kiedy nie ma punktu odniesienia.

 

Komu zlecić serwisowanie oraz montaż elementów awioniki?

 

Serwisem, czy montażem elementów w samolocie mogą zajmować się wyłącznie firmy, które mają odpowiednie kwalifikacje oraz certyfikaty — EASA —  oraz FAA Part 145.

Dynamicznie rozwijająca się technologia w zakresie awioniki wymaga także znajomości wciąż aktualizowanych przepisów oraz regulacji. Firmy wyspecjalizowane w zakresie instalacji oraz serwisu urządzeń maszyn lotniczych świadczą również usługi doradcze. Na podstawie przeprowadzonych konsultacji można rozbudować awionikę o dodatkowe elementy, ułatwiające pilotom nawigację.

 

Firmy, które uzyskały certyfikat EASA Part 21G, mają także uprawnienia do produkcji pełnych zestawów awioniki oraz poszczególnych jej elementów. Dodatkowy certyfikat EASA Part 21J pozwala na prowadzenie prac konstrukcyjnych, a posiadanie obu daje możliwość projektowania elementów zgodnie z oczekiwaniami klientów, z uwzględnieniem obowiązujących norm.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję