Jakie są rodzaje żeglugi w Polsce?

Jakie są rodzaje żeglugi w Polsce?

Żegluga morska to najlepsza ekonomicznie forma przewozu ładunków i osób. Statki płyną nie tylko między polskimi miastami, ale również między odległymi miejscami na świecie. Warto wiedzieć, że około 80% towarów czy 60% światowego wydobycia ropy naftowej jest przewożonych dzięki niej. Śródlądowa czy przybrzeżna  żegluga? Jakie są rodzaje transportu? Jakie są zalety i wady żeglugi morskiej? Dowiedz się tego z naszego artykułu.

Żegluga a zakres obszaru działania

Obszar działalności sprawia, że żeglugę można podzielić na morską, przybrzeżną i śródlądową. Polska żegluga morska jest możliwa do realizacji dzięki specjalnym statkom. Są to statki pasażerskie, kontenerowce, gazowce, masowce, drobnicowce czy tankowce. Z kolei ze względu na rejon żeglugę dzieli się na:

  • krajową
  • przybrzeżną
  • międzynarodową

Żegluga przybrzeżna

Żegluga przybrzeżna łączy się ze statkami o małej zdolności żeglugowej, która wynika z ich konstrukcji. Są małe wymiarowo i nieznacznie się zanurzają. Są nazywane białą flotą. Składają się na nią niewielkie statki pasażerskie. Mogą mieć charakter komunikacyjny lub wycieczkowo-rekreacyjny. Flota ponadto dzieli się na:

  • tramwaje wodne
  • wodoloty
  • wycieczkowce
  • repliki dawnych statków
  • odmiany kutrów rybackich

Dodatkowo można rozróżnić morskie holowniki. Warto przy tym skorzystać z informacji o żegludze. Jak się okazuje, statek, który uprawia przybrzeżną żeglugę, wiąże się z niskimi wymaganiami co do wyposażenia czy minimalnej i bezpiecznej obsady. Główne ośrodki żeglugi przybrzeżnej w Polsce to Gdańsk i Szczecin.

Żegluga śródlądowa

Żegluga śródlądowa polega na transporcie, a więc przewozie osób i rzeczy, a także ryb. Dodatkowo wiąże się z:

  • utrzymaniem szlaku żeglownego
  • eksploatowaniem kruszywa
  • sportem, rekreacją i turystyką
  • nadzorem na wodzie i ratownictwem
  • szkoleniami na wodzie
  • gastronomią na wodzie i hotelarstwem
  • mieszkaniami i biurami
  • warsztatami i zakładami kąpielowymi

Również dotyczy promów, wodolotów czy poduszkowców. Wiążą się z nią takie terminy jak port rzeczny, głębokość tranzytowa czy szlak żeglowny. W przypadku prowadzenia działalności poza drogami wodnymi konieczne jest podleganie ustawie o żegludze śródlądowej. Wówczas powinna dotyczyć:

  • przewozów międzybrzegowych
  • przewozu osób, ryb czy ładunków – zarobkowego
  • prowadzenia robót technicznych
  • eksploatacji złóż kruszywa

Do podmiotów żeglugi śródlądowej zaliczają się: armator, przewoźnik żeglugi śródlądowej, załoga statku, stocznia oraz pilot statku śródlądowego.

Typy transportu morskiego i statków

Transport morski dzieli się na krajowy i międzynarodowy. Wyodrębnia się żeglugę kabotażową, liniową, trampową i wahadłową. Kabotażowa oznacza transport między portami w jednym kraju, liniowy na stałych trasach według rozkładu rejsów, a trampowy wiąże się z zapotrzebowaniem rynku. Nie łączy się z ustalonym rozkładem. Wahadłowy natomiast rozgrywa się między danymi portami.

Transport morski można dodatkowo podzielić według rodzajów statków stosowanych do przewozu towarów. Są to następujące statki:

  • kontenerowce – do transportu kontenerów
  • ro-ro – do przewożenia pojazdów i tocznych ładunków
  • zbiornikowce – do przewożenia ładunków w formie płynu
  • gazowce – do transportu skroplonego gazu porafinacyjnego lub ziemnego
  • drobnicowce – do przewozu pojedynczych towarów
  • masowce – służą do przewożenia suchych ładunków bez opakowania

Zalety i wady żeglugi morskiej

Do mocnych stron transportu morskiego zalicza się nieograniczona struktura towarowa w przypadku wymiany handlowej. Poza tym koszt jednostkowy przemieszczania dóbr jest niski. Poprzez porty morskie ma się ułatwione dojście do światowych centrów gospodarczych. Ponadto obszar pływania statków jest niczym nieskrępowany. Z kolei słabe strony to długi czas, który jest wymagany na przewóz towaru. Wadą jest także to, że jest to transport kombinowany, poprzez konieczność dostarczenia czy późniejszego odebrania towaru.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.